Aanmeld en behandel wachttijden (volwassenen)

Wachttijden zijn mede afhankelijk van het budget wat wij van de zorgverzekeraar krijgen én de voorwaarden die de zorgverzekeraar stelt. Het kan gebeuren dat het budget voor een bepaalde verzekering snel op raakt óf dat de voorwaarden het niet toelaten dat er meer patiënten worden aangenomen. Onze medewerkers van het secretariaat vertellen je graag meer over de wachttijden.

Wat dit voor jou betekent kun je hier nakijken (wachtlijst en budget per verzekeraar):

Voor de start van de behandeling, gelden de volgende aanmeld en behandel wachttijden:

Wachttijden KORTDURENDE BEHANDELING (lichte tot matige klachten) 

  • Aanmeldwachttijd (tijd tussen aanmelding en intake): 4-6 weken*
  • Behandeling wachttijd (tijd tussen intake en start behandeling): 1-2 weken*

Wachttijden LANGDURENDE BEHANDELING (meervoudige klachten / complexe trauma)

  • Aanmeldwachttijd (tijd tussen aanmelding en intake): 8-12 weken*
  • Behandeling wachttijd (tijd tussen intake en start behandeling): 1-2 weken*

We nemen geen patienten aan voor (alleen) een schematherapie behandeling.

*De weergegeven wachttijd is indicatief. Onvoorziene omstandigheden kunnen van invloed zijn op de wachttijd en je kunt dus geen rechten ontlenen aan deze indicatie.

Wachtlijstbemiddeling

Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kun je contact opnemen met je zorgverzekeraar en vragen om wachtlijstbemiddeling. Je zorgverzekeraar kan je ondersteunen, zodat je binnen vier weken na het eerste contact met je zorgaanbieder een intakegesprek krijgt en dat de behandeling binnen tien weken vanaf de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de zogenaamde Treeknormen).